5 hållbara nyårslöften

firew2Trenden är tydlig. Hållbarhet och ansvar bli en allt mer central parameter i företags affärsstrategier och konsumenters medvetande. Gör er själva en tjänst och sätt upp några konkreta nyårslöften för 2015 som kan hjälpa er att på allvar komma in i hållbarhetsmatchen.

I år föreslår vi att ni kompletterar de där nyårslöftena om att börja träna, gå ner i vikt, spara pengar, byta jobb, göra den där resan eller att sluta röka, med något som kommer ge en direkt positiv effekt på den värld vi lever i.

Låt oss gå rakt på och ödmjukt presentera följande femstegsraket av hållbara nyårslöften i form av en enkel att-göra-lista:

1. Håll ett klimatmöte på företaget
Dra ihop alla på företaget och ha ett klimatmöte. Prata igenom vad ni gör, vad ni kan göra och vad ni vill göra. Lägg fokus på där ni har störst negativ påverkan. Ta sedan fram konkreta handlingsplaner och förbättringsförslag, tillsätt några klimatambassadörer och ge dem befogenhet att ändra det som behövs. Fundera även över vad ni som företag kan göra för att hjälpa era anställda att bli leva mer hållbart.

Att-göra: Upprätta en process för att löpande diskutera och förbättra ert företags påverkan på omvärlden. 

 

2. Skapa en hållbarhets-to-do för verksamheten.
Ta fram en lista på saker ni kan genomföra och gradera dem efter nytta. Låt anställda, kunder, leverantörer och andra intressenter bidra med att fylla på listan löpande. Prioritera efter effekt på omvärld, resursåtgång och hur det påverkar ert företags värde, stäm av löpande.

Att-göra: Skapa en process för att ta fram nya hållbarhetsförslag och stämma av resultat.


3. Byt en leverantör i månaden
Se över alla de leverantörer ni anlitar och byt ut dem till det alternativ som är bäst på hållbarhet. Kan ni inte ta alla på en gång så gör det till en återkommande övning.

Tänk även igenom dina inköp och se till att du gynnar dem du tycker är bra. Det bästa sättet att sätta käppar i hjulet för dem som tar ansvar är att handla av dem som inte gör det.

Att Göra: Utse någon som listar alla era leverantörer och rankar dem utifrån era verksamhetskrav och relevanta hållbarhetsaspekter. Se sedan till att löpande byta leverantörer och berätta för dem varför.


4. Använd hållbarhet för att lösa era utmaningar
Se inte hållbart enbart som en yttre faktor som behöver hanteras. Vänd på perspektivet och fråga er: Hur kan vi använda hållbarhet för att lösa företagets utmaningar?

Fundera nu direkt på några av de utmaningar ert företag står inför och tänk igenom hur hållbarhet hade kunnat ge er en fördel. Behöver ni rekrytera? Hitta nya marknader? Hitta nya kunder? Effektivisera er värdekedja eller framtidssäkra verksamheten? Eller så kanske ni rent av funderar på hur ni kan öka värdet på er verksamhet för framtida försäljning eller för att locka till er kapital? Vad hade hållbarhet gjort där?

Att göra: Lista er verksamhets största utmaningar och se hur de skulle påverkas om ni var marknadsledande inom hållbarhet. Gör en poäng av att låta varje verksamhetsfråga kompletteras med frågan: Hur kan vi använda hållbarhet för att lösa detta?


5. Gör en hållbarhetsflik på hemsidan.
De flesta företag skryter gärna om vilka kunder de jobbar med, varför inte även stoltsera lite kring vilka du anlitar och varför? Lista även upp de företag & personer ni beundrar och berätta det för dem direkt på er egen sajt. Visa upp er hållbarhets-to-do, era utmaningar och resultat. Ge era intressenter en möjlighet att påverka, heja på och komma med lösningsförslag.

Att Göra: Identifiera företag som ni tycker gör ett bra hållbarhetsarbete. Punkta även upp vilka krav ni tycker andra bör ställa på er. Skapa en plats där ni kan samla och kommunicera era utmaningar, beslut, resultat och vad de grundar sig på.


Bonuspunkt: Berätta vad ni gör och dela med er!
Det görs en hel del bra saker där ute och situationen är akut. Så skryt, var självkritisk och hjälp andra att bli bättre. Det som man eventuellt riskerar att förlora på transparens och givmildhet rörande sina hållbarhetsinitiativ vägs med råge upp av all de fördelar samverkan kring de här frågorna ger: för världen, Sverige, företaget och inte minst för det egna samvetet.

 

Denna artikel är skapad för Affärsnätverket Hållbart Näringsliv

Affärsnätverket Hållbart Näringsliv är inriktat på kunskapsspridning och nätverkande för uppdrag och samarbete och riktar sig till dig som jobbar med hållbarhet i ditt yrkesliv.

Medlemskap i nätverket är kostnadsfritt, anmäl dig här:
https://www.facebook.com/groups/hallbartnaringsliv/

Diskutera gärna i gruppen eller hör av dig med dina synpunkter.