Medarbetares resor till och från arbetet är en ofta förbisedd del av företags hållbarhetsarbete – med stor potential. För att lära oss mer lämnar vi över ordet till två representanter från Trivector Traffic, Pernilla Hyllenius Mattisson (fokusområdesansvarig verksamheters transporter) och Anna Stankovski Clark (affärområdesansvarig digitalisering).
Företagens hållbarhetsavdelningar har mycket att tänka på – från produktion och energiförbrukning till leverantörskedjor och rapporteringskrav. Men en faktor som sällan är i fokus är medarbetarnas resor till och från jobbet – trots att det är ett område som är enkelt att arbeta med och kan ge stora vinster i form av ökad attraktivitet som arbetsgivare, bättre hälsa för medarbetarna och lägre kostnader för verksamheten. Ett aktivt arbete inom detta område är ett sätt att engagera alla medarbetare – alla reser ju till jobbet! Och många även i tjänsten.
Hur ser det ut idag?
På totalen, står pendlingen för en mycket stor andel av Sveriges utsläpp med ungefär 10% av alla inrikes CO2 utsläpp per invånare i Sverige. En genomgång av svenska hållbarhetsrapporter visar att många företag inte rapporterar något alls om dessa resor. De som gör det använder ofta schabloner.
Trots att de totala utsläppen är höga utgör pendlingsresor en liten del av många verksamheters klimatpåverkan, vilket gör att de ofta prioriteras bort.
Medarbetares resor är dock lite speciella jämfört med andra utsläppskällor – dels för att det är något som alla bidrar till, dels för att det påverkar även andra viktiga hållbarhetsområden, utöver utsläpp. Forskning visar att aktiv pendling, som cykling, kan halvera risken för vissa sjukdomar och leda till friskare, mer produktiva medarbetare, som i sin tur leder till ekonomiska besparingar för företaget.
Dessutom påverkar det företagets hållbarhetsimage och attraktivitet. När en klar majoritet vill jobba på företag som arbetar aktivt med hållbarhet, är frågan om det är trovärdigt för kunder, medarbetare och potentiella medarbetare att ett företag arbetar med hållbarhet om det finns en stor andel av medarbetare som åker fossilbil till jobbet?
Vikten att mäta och förstå resvanor
Att rapportera med schabloner ger varken en rättvis bild, eller möjlighet att identifiera områden som kan stödja förbättring för verksamheten.
Vi vet från en stor mängd resvaneundersökningar att det är en stor variation i hur medarbetarna reser, som inte syns i schablontalen. I 21 verksamheter, alla belägna i Lund, i samarbetsprojektet CoAction Lund, varierar t ex bilandelen mellan 14 och 77 %, och koldioxidutsläppen från pendling mellan 0,1 och 1,0 ton per medarbetare och år, när hänsyn tas till hur ofta medarbetarna är på arbetet, använda färdsätt och typ av bränsle vid pendling.
Tjänsteresor har däremot de flesta företag bättre koll på, eftersom de ofta hanteras via upphandlade resebyråer och interna system.
Ola Trulsson, Environment Manager Sweden på Tetra Pak och deltagare i CoAction Lund säger:
– På Tetra Pak har vi genomfört resvaneundersökningar bland våra anställda i Lund sedan 2019 och detta har inte bara gett oss kunskap om våra medarbetares resvanor, utan även vilka åtgärder som kan bidra mest till en förändring. Pendlingens klimatavtryck blir mätbar, vilket är viktigt för oss i ljuset av ökade rapporteringskrav. Men framförallt kan vi mer effektivt arbeta aktivt med att underlätta en hållbar pendling, både för att minska verksamhetens klimatavtryck och för våra medarbetares välmående och hälsa.
Med rätt data och insikter kan verksamheten uppfylla sina rapporteringskrav och samtidigt få underlag till kloka val av mest effektfulla insatser. Till nytta för medarbetarna, verksamheten och samhället.
Samla in data som ger insikter som man kan jobba med
För att arbeta effektivt med pendlingsresor är det viktigt att samla in relevant data – vilket färdmedel som används, resornas längd, hur ofta man reser och gärna geografisk information. Det finns två huvudsakliga metoder för detta, båda baserade på undersökningstekniker: webbenkäter och automatiserad datainsamling via app. Det finns för- och nackdelar med de två metoderna och val av metod beror på syftet med insamlingen.
Det viktiga är att båda metoderna – till skillnad från schablonberäkningar – hjälper företag att förstå nuläget, identifiera åtgärder och följa upp insatser. Det är det som behövs för att realisera nyttan för företaget.
Vill du veta mer? Här finns mer information.
- Referenser och bakgrund om nyttan av att arbeta med pendlingsresor t ex för hälsan och för företaget
- Artikel om resvaneundersökning och grön resplan
- Artikel om effekter av grön resplan
Eller kontakta gärna någon av oss:
Pernilla Hyllenius Mattisson, , 010 45 65 607
Anna Stankovski Clark, , 076 10 95 297